5 tips SMS-kampanj

Innehållsförteckning

SMS är en oslagbar kommunikationskanal när det kommer till att fånga dina kunders uppmärksamhet. I ett allt mer digitaliserat samhälle, där de flesta ärenden och aktiviteter går att genomföra direkt i telefonen, blir SMS en effektiv kommunikationskanal för erbjudanden och kampanjer. Konsumenter har alltid telefonen nära tillhands och är redo att agera när som helst, vart som helst.

Genom att kommunicera med dina kunder via SMS kan du vara tillgänglig i den kanal som dina kunder redan finns i. I den här bloggartikeln går vi igenom tips på hur du kan optimera dina SMS-kampanjer för att öka din försäljning och utveckla dina kundrelationer. 

Visste du detta om SMS?

  • SMS har en öppningsgrad på 98%
  • 90% av SMS läses inom 3 minuter
  • SMS har en svarsfrekvens på 45%

1. Personalisera

I SMSAPIs kundportal finns flertalet funktioner som hjälper dig utveckla dina kundrelationer och för att du ska kunna maximera din försäljning. Genom att vara personlig i din kommunikation kan du öka både kundengagemang och konvertering. Kunder tycker om att bli personligt bemötta då det dels visar på att du uppskattar dem, men framförallt att du anstränger dig för att möta dina kunders unika behov. En personlig dialog kommer öka möjligheterna för återkommande köp och långvariga kundrelationer.  

Genom att ladda upp din kunddatabas i portalen kommer du kunna personalisera dina utskick. Med hjälp av parametrar kan du hämta information om dina kunder från din kontaktlista för att bland annat nämna dina kunder vid namn. Lär känna dina kunder för att göra ytterligare anpassningar i din kommunikation. Ju mer data du har om dina kunder, desto personligare kan du bli. Din kommunikation kommer dessutom bli mer kostnadseffektiv när dina utskick är skräddarsydda efter dina kunders unika förväntningar och behov.  

2. Segmentera 

Genom segmentering kan du skapa snäppet vassare SMS-utskick. I vår kundportal kan du gruppera dina kontakter för att göra dina utskick mer träffsäkra. På så sätt kommer du nå rätt person med rätt budskap. Förslagsvis kan du dela in din kontaktdatabas utefter kön, ålder, bostadsort och intressen för att sedan anpassa och rikta dina utskick därefter. Att ha en sådan strategi är fördelaktigt för dig av flera anledningar. Dina kunder kommer få relevanta erbjudanden och information vilket kommer öka chanserna till återkommande köp, bidra till ökad kundnöjdhet och utveckling av befintliga kundrelationer. Din kommunikation kommer dessutom bli mer kostnadseffektiv när du undviker att spendera pengar på utskick som mottagaren inte finner intressant.  

3. Tydlig call to action  

När du kommunicerar med SMS är det viktigt att utnyttja kanalen till fullo. Då vi alltid har telefon tillgänglig är vi också redo att agera snabbt, när som helst, vart som helst. Se därför till att ha tydliga call to actions i dina SMS-utskick för att engagera dina kunder och få dem att agera. Var tydlig med vad du vill att dina kunder ska göra. Vill du att dem ska besöka din fysiska butik eller e-handel? Vill du att de ska registrera sig för ett lojalitetsprogram eller vill du att de ska göra ett köp eller en bokning?  

Vill du dirigera dina kunder till din hemsida, en fil, video eller bild kan du enkelt lägga till länkar i ditt SMS-utskick. Du kan dessutom använda vårt verktyg för att skapa korta länkar och skapa mer utrymme för ditt meddelande samt mäta effektiviteten i dina utskick. Verktyget gör det nämligen möjlighet att spåra antalet klick, samt tid och datum för respektive klick.  

4. Visa uppskattning 

Visa dina kunder den uppskattning dem förtjänar! Genom att vara personlig och samtidigt visa dina kunder uppskattning kommer du kunna bygga långsiktiga relationer och skapa fler tillfällen för försäljning. Genom att erbjuda dina kunder personliga erbjudanden kan du skapa nya möjligheter för ökad försäljning och fortsätta utveckla dina kundrelationer. Använd dig av vårt verktyg rabattkoder för att lägga till en kod direkt i SMS-meddelandet och gör det  enkelt för dina mottagare att ta del av erbjudandet. Det här ger dig även en ytterligare möjlighet att mäta effektiviteten i dina SMS-utskick. 

För att visa dina kunder extra uppskattning har vi dessutom en funktion som tillåter dig att skapa och skicka automatiska födelsedags hälsningar. Uppvakta dina kunder med en rabattkod eller gåva – visar du dina kunder uppskattning, kommer de visa det tillbaka!  

5. Följ upp och analysera 

Dra nytta av dina tidigare kampanjer genom att följa upp och analysera resultatet. Vad gick bra och vad gick mindre bra? Jämför resultat från olika kampanjer för att få insikt om vilket typ av innehåll som fungerat bäst hos dina kunder och anpassa dina framtida kampanjer därefter. Genom kontinuerlig uppföljning kommer du kunna lära känna dina kunder ännu bättre och dina framtida SMS-kampanjer kommer nå nya höjder! 

Med SMSAPI kan du komma i gång och göra ditt första SMS-utskick på bara ett par minuter. Det enda du behöver göra är att registrera ett kostnadsfritt konto och fylla på med pengar och du är redo för ditt första utskick. Vill du ha fler tips på hur du kommer igång kan du läsa mer här.

Kom igång!

    Med SMSAPI kan du komma i gång och göra ditt första SMS-utskick på bara ett par minuter. Det enda du behöver göra är att registrera ett kostnadsfritt konto och fylla på med pengar och du är redo för ditt första utskick.