SMS-kommunikation fastighetsbranschen

Innehållsförteckning

Kunddialogen kan ha stor inverkan på relationen till dina hyresgäster och framförallt hur du som fastighetsbolag, hyresvärd eller fastighetsskötare uppfattas av dem. För att bygga relationer, få hyresgäster och bostadsrättsinnehavare att känna sig trygga, är en bra kundkommunikation och kundservice A och O. 

Att upprätthålla en kontinuerlig kommunikation kan vara krävande, men samtidigt ligger den till grund för dina hyresgästers nöjdhet. När många arbetsuppgifter innebär att sköta drift och underhåll kan det vara svårt att hitta en kommunikationslösning som både är enkel och effektiv att använda. SMS-kommunikation har flertalet olika användningsområden och kan hjälpa dig utveckla en effektiv och nyanserad kunddialog. 

Varför SMS?

SMS har en öppningsgrad på 98% där 90% av alla SMS öppnas inom 3 minuter – oslagbara siffror när du vill nå ut till dina mottagare och fånga deras uppmärksamhet på en gång. Då SMS inte riskerar att hamna i en skräppost, som vid t.ex. e-postutskick, är kanalen dessutom fördelaktig när du har tidskritisk information att dela med dig av. Med SMS når du ut till många snabbt, enkelt och effektivt!  

Aviseringar och tidskritisk information  

SMS kan användas för att informera hyresgäster/bostadsrättsinnehavare om kommande eller oförutsedda driftstörningar eller pågående underhållsarbeten. Genom att vara transparent och kommunicera i en kanal som är lättillgänglig kan du bidra till ökad kundnöjdhet. Använd SMS för att kommunicera viktig information i tid för att undvika irriterade och missnöjda medlemmar eller hyresgäster.  

Har du mycket information att förmedla kan du inkludera en länk med mer information, där du antingen hänvisar till en hemsida eller PDF-fil. Genom att använda vårt verktyg för korta länkar kan du dessutom följa upp hur många som klickat på länken och på så sätt kontrollera om dina mottagare tar del av all nödvändig information. 

Inbjudningar till möten och visningar

Öka svarsfrekvensen för inbjudningar till kommande möten, visningar och andra aktiviteter – SMS har en svarsfrekvens på hela 45%. I vår kundportal har vi en funktion för tvåvägskommunikation vilken möjliggör kunddialog i realtid. Använd dig av SMS för att bjuda in till lägenhetsvisningar eller kommande möten och låt mottagaren svara JA eller NEJ direkt på SMS-meddelandet. Det är både enkelt och smidigt för dig och dina mottagare! Genom att använda dig av SMS kan du säkerställa att ingen undgår informationen.  

Automatiska påminnelser och bekräftelser

Genom att integrera ert befintliga affärssystem med vår SMS-tjänst kan du även automatisera kommunikationsflödet för en effektivare kunddialog. Skicka bekräftelser på bokningar och påminnelser om obetalda hyror eller kommande möten, visningar och liknande aktiviteter för att minska antalet no-shows. Effektivisera dina egna processer och minska antalet pågående serviceärenden genom att skicka automatiska uppdateringar via SMS. 

Feedback och information vid flytt  

Förenkla processen för dina hyresgäster när det är dags att flytta genom att påminna om besiktning eller visning av lägenheten. Avsluta relationen på ett bra sätt genom att dela med dig av regler och tips kring flyttstädning. Tacka sedan för tiden och ge hyresgästerna möjlighet att ge feedback så att du kan fortsätta utveckla din verksamhet. 

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundsupport