SMS-kommunikation restaurang

Letar du efter nya kreativa sätt att nu ut till dina restaurang- eller cafébesökare? Med SMS kan du skapa nya möjligheter för kundkommunikation och interaktion för att förbättra hela kundupplevelsen och bidra till ett högre kundengagemang. I den här bloggartikeln ger vi dig tipsen för att du ska komma igång med din SMS-kommunikation. 

Varför SMS?  

SMS är ett effektivt sätt för dig att nå ut till dina kunder. 90% av alla SMS öppnas redan inom 3 minuter och du når dina kunder när som helst, vart som helst. Med engagerande SMS-kampanjer kan du utveckla dina kundrelationer och bygga kundlojalitet. Genom att kommunicera med dina kunder i varje steg av kundresan kan du skapa en personlig och anpassad kundupplevelse och därmed få ett övertag över dina konkurrenter. Kommunicera med dina kunder i den kanal de redan befinner sig i för att öka försäljning och stärk bilden av ditt varumärke.  

Kampanjer och erbjudanden 

Då du fångar dina mottagares uppmärksamhet på en gång fungerar SMS utmärkt som kanal för kampanjer och erbjudanden. Genom att kommunicera via SMS kan du skapa ett högt kundengagemang – SMS har en öppningsgrad på 98% och en klickfrekvens på hela 19%, betydligt högre än andra kanaler så som e-post. 

Använd dig av tydliga call to actions i dina kampanjer där du uppmuntrar dina kunder att agera för att skapa ett högre kundengagemang. Implementera länkar och rabattkoder för att göra det tydligt för dina kunder hur de tar del av dina erbjudanden och gör det samtidigt enkelt för dig själv att mäta effektiviteten i dina kampanjer. Genom att använda vårt verktyg för korta länkar kan du bland annat få information om antal klick och datum för klick. 

I vår kundportal kan du även segmentera och personalisera dina utskick så att du kan nå rätt kund med rätt budskap, samtidigt som du kan vara personlig i din kundkommunikation. Maximera dina kampanjer genom att lära känna dina kunder, följ upp tidigare resultat, anpassa och segmentera kommande erbjudanden. 

För att nå dina kunder vid rätt tid på dagen kan du även planera och schemalägga dina SMS-utskick. Har du ett middagserbjudande bör du förslagsvis schemalägga utskicket för att nå kunden vid en lämplig tidpunkt. Glöm heller inte bort att utnyttja temadagar som våffeldagen, kanelbullens dag och alla hjärtans dag. Och varför inte locka med ett erbjudande som är anpassat efter dagens väder? 

Påminnelser och bekräftelser 

Förenkla kundupplevelsen genom att skapa ett effektivt kommunikationsflöde som gör det enkelt för dina kunder att hålla koll på bordsbokningar och beställningar. Att få bekräftelser och påminnelser direkt i telefonen är både tryggt och bekvämt för dina kunder. 

Genom att skicka bokningsbekräftelser och påminnelser via SMS, och samtidigt erbjuda möjlighet för ombokning eller avbokning, kan du minska antalet uteblivna besök och på så sätt utnyttja din restaurangs fulla kapacitet på ett bättre sätt. 

Recensioner och feedback 

Med SMS kan du öka deltagandet för undersökningar och feedback och få in värdefull och användbar information. Visste du att SMS har en svarsfrekvens på 45%? Inom just restaurangbranschen är det vanligt att vi kollar upp recensioner innan vi besöker en restaurang eller ett café. Ett sista tips är därför att uppmuntra dina kunder att lämna recensioner efter ett besök eller genomförd leverans. Genom att få feedback kan du även fortsätta utveckla din verksamhet för att möta dina kunders förväntningar och behov.