SMSAPI.se - så lyckas du med SMS-kommunikationen

Innehållsförteckning

Har du övervägt SMS för marknadsföring och kommunikation, men är osäker på hur du ska börja? SMS är en av de mest populära kanalerna för kommunikation i världen, med en öppningsgrad på 98%. Dessutom läses 90% av alla SMS inom 3 minuter vilket innebär att kanalen är extra effektiv för kritisk och viktig information som ska nå ut snabbt.

Nedanför finner du våra bästa tips för att komma igång med en lyckad SMS-kommunikation och varför SMS är oslagbart när du vill fånga dina kunders intresse. Har du redan nu frågor? Maila oss!

Varför SMS?

Om vi börjar i andra änden och istället frågar oss, ”Hur ska företag fortsätta engagera sina kunder och leads?”, så blir det snabbt klart att det blir allt svårare att nå fram. Öppningsgraden för mejl minskar, nya regler och direktiv för spårandet av cookies försvårar riktad annonsering online och konsumenter blir allt mer medvetna kring tredjepartspårning.

Vi vet ju att företag behöver kundens medgivande och telefonnummer för att kunna skicka SMS, och vilken målgrupp är bättre än de som faktiskt är intresserade av vad du har att säga?

SMS ger dig möjligheten att nå dina kunder på bara några minuter, och vetskapen att majoriteten kommer att läsa, förstå och agera kort därefter. Du har alltså en kanal som omedelbart leder till en reaktion hos målgruppen.

7 tips för att lyckas med din SMS-kommunikation

Det finns olika sätt du kan påbörja SMS-utskick till dina kunder. Vi har flera olika tjänster för skapa engagemang och kommunicera snabbt, enkelt och effektivt med global räckvidd. Våra system stödjer både envägs- och tvåvägskommunikation som du enkelt kan skapa. Här kommer sju tips på hur du säkerställer att din SMS-kommunikation kommer att bli lyckad:

1. Identifiera syftet med varje meddelande

Varför vill ni skicka ut meddelandet? Är det för att marknadsföra en ny kampanj, påminna en kund om en obetald faktura eller för att skicka ut viktig information? Vid SMS-utskick är det extra viktigt att vara tydlig och koncis i meddelandet.

2. Gör det enkelt för mottagaren att agera

Beroende på vad ni har för budskap och syfte med utskicket, så måste du göra det enkelt för mottagaren att agera därefter. Gör det enklare för mottagaren att ta del av mer information genom att inkludera länkar. Har ni en rabattkod som kan användas i butik eller online? Den mobila e-handeln växer ordentligt och i takt med tillväxten är SMS en självklar kanal för att öka trafiken. Passa på att lägga till en rabattkod med vårt verktyg för att öka konverteringsgraden!

3. Tänk på tonaliteten

Trots att meddelanden ofta är korta i SMS så är det viktigt att er formulering både passar överens med ert varumärkes tone of voice och att målgruppen kommer förstå ert budskap. Ett effektivt sätt att hålla nere tecken är att ni länkar in till en mobilanpassad landningssida för mer information.

4. A/B-testa

Om ni vill se hur en kampanj levererar bäst beroende på tonalitet, uttryck, erbjudande osv. så kan ni dela upp er mottagarlista i två, och se vilken version som ger bäst resultat.

5. Segmentering

Se alltid till att ni har en uppdaterad mottagarlista som ska motta ert meddelande. Det är viktigt att rätt målgrupp mottar ert viktiga meddelande, erbjudande eller påminnelse. Med en svag segmentering kan det leda till att mottagare avanmäler sig från framtida utskick från ert företag.

PS! Vill du ha hjälp med att samla in mer och bättre kunddata inför framtida utskick? Spana in vår smarta widget för att samla in och komplettera data direkt via din hemsida.

6. Ge alltid mottagaren chansen att avregistrera sig

För dig som använder SMS för som marknadsföringskanal är detta ett enkelt sätt att se till att din kunddatabas är komplett och innehåller de mottagare som faktiskt är intresserade av dina erbjudanden. På så sätt rensas de som inte är potentiella köpare bort, och du slipper betala för framtida utskick till dessa kunder! Med vårt verktyg för opt-out kan ni enkelt inkludera en länk som gör att era kunder kan avregistrera sig från framtida utskick.

7. SMS = snabbt och direkt

Fördelen med SMS är främst att det når mottagare snabbt, och därför är det extra viktigt att ni väljer rätt tidpunkt för utskicket. Exempelvis rekommenderar vi att ni inte skickar ut en kampanj förrän landningssidan och rabattkoden är live, då det annars riskerar att kunderna blir missnöjda.

Med SMSAPI.se har du en säker och enkel SMS-plattform som ger dig alla verktygen för att lyckas! Integrera i ditt befintliga system för att kunna skicka ut automatiska meddelanden (exempelvis tvåfaktorsautentisering, inloggningskoder etc.) eller använd vårt webbgränssnitt för att skapa träffsäkra kampanjer.