SMSAPI - Womengineer väljer SMSAPI som SMS-leverantör

Innehållsförteckning

Womengineer var i början av året på jakt efter en enkel SMS-plattform och valde SMSAPI som deras leverantör. Deras mål med SMS-utskick är att nå ut till deras målgrupp snabbt och smidigt.

Det finns ett underskott av kvinnliga ingenjörer idag och Womengineer vill med deras plattform nå ut till flera unga tjejer för att öka kunskapen om vad de tekniska utbildningarna innebär. Womengineer är en stiftelse som vill öka antalet kvinnliga ingenjörer och arrangerar varje år event för att introducera ingenjörsyrket för tjejer i högstadier och gymnasier.

De har tidigare fokuserat på mejlutskick när det kommer till att kommunicera med sin målgrupp, men har insett att mejl inte ger samma genomslag gällande öppningsfrekvens och reaktioner från deras målgrupp. Därav fick de tanken att leta upp en enkel SMS-plattform som de kan använda för att skicka ut information om deras event och påminnelser.

Marie Ideström, vd och grundare av Womengineer.

Deras första utskick skedde i februari 2021 för att informera om årets digitala event där unga tjejer får chansen att boka in möten med kvinnliga ingenjörer på företag.

– Vi är väldigt nöjda med SMSAPI.se, vi har fått väldigt bra och snabb kundsupport och plattformen har de funktioner vi behöver. Det är även bra att det inte finns några extra avgifter utöver kostnaden för de SMS vi skickar, säger Marie Ideström, vd och grundare av Womengineer.

Womengineer grundades 2015 och har sedan dess hållit eventet IGEday som sker i mars-april varje år. Sedan starten har de haft över 8000 deltagare totalt, och de fick in 1300 deltagare inför årets event.

SMS-utskicken skedde i flera olika etapper, först för att få in deltagare och sedan för att påminna om det kommande eventet. De skickade flera SMS-utskick denna vår och fick väldigt positiv feedback från deras mottagare, som gillade att få all information direkt i mobilen.

Efter den lyckade SMS-kampanjen för att attrahera fler deltagare har Womengineer beslutat sig för att fortsätta med detta inför framtida event. Det är ett smidigt sätt att nå sin målgrupp snabbt och med rätt call to action så fick de in registreringar i god tid.

Om Womengineer och IGEday

De mötesplatser Womengineer ligger bakom är det årliga eventet Introduce a Girl to Engineering Day (IGEday) och Womengineer i helhet, som inkluderar hemsidan, sociala medier och ett tryckt magasin.

Genom att skapa dessa mötesplatser ser de till att öka kunskapen om vad teknik är. De visar upp förebilder från verkliga livet. Womengineer ger den primära målgruppen uppmuntran och ett ökat självförtroende inom teknik, och ser till att tvätta bort de stereotyper och fördomar om ingenjörer som finns.

Den primära målgruppen för Womengineer är tjejer och icke-binära 13 till 19 år. Den sekundära målgruppen är de som valt att läsa till ingenjör eller är yrkesverksamma ingenjörer. Genom att få dessa målgrupper att möta varandra skapar Womengineer skillnad.