- genomför ett köp,
- registrerar sig som användare,
- prenumerar på ditt nyhetsbrev,
- anmäler sig till ett bonusprogram.
- Du kan även samla in data med Facebook LeadAds, FastTony.es eller liknande
- eller genom tvåvägskommunikation via SMS.
Ta reda på hur du skapar din första SMS-kampanj:
Registrera dig GRATIS på 30 sekunder
För att en SMS-kampanj ska bli framgångrik behövs en bra kunddatabas. Den första frågan är: ska man köpa den eller bygga upp den själv? Enligt undersökningar som genomförts bland våra kunder bygger 94 % upp sina egna databaser. Det är helt enkelt mer effektivt att samla in nya kontakter. Man vill ju inte skicka ut meddelanden till slumpvis utvalda personer. Det finns flera olika sätt att bygga upp en kunddatabas. Du kan till exempel samla in uppgifter i samband med att en person:
Betalningssidan är en jättebra plats för att interagera med kunder. Det är därför som många företag försöker övertala dig att registrera dig för deras nyhetsbrev efter att köpet har genomförts. Av samma skäl är det ett bra tillfälle att be om kundens telefonnummer. Tveksamma kunder kan man försöka övertyga med en rabattkupong. Man kan få kontaktinformationen genom att lägga till fält där den ska skrivas in eller genom att använda vår widget för SMS-nyhetsbrev. Planera dina kommande kampanjer och be om ytterligare information som kan vara bra att ha när du ska skicka SMS till särskilda målgrupper.
Telefonnummer kan också samlas in när kunden besöker en fysisk butik, det enda som behövs är en surfplatta eller en pappersblankett. Kom ihåg att det krävs samtycke enligt GDPR, så lägg till en informationstext där du anger syftet med den insamlade informationen.
Långnummer (VMN) är ett vanligt telefonnummer med 9 siffror som möjliggör tvåvägskommunikation. Det är en smidig metod för att skaffa kundernas telefonnummer. Lägg in numret på en hemsida, ett flygblad, en anslagstavla, affisch, bild eller på sociala medier. Genom att skicka ett SMS med till exempel JA eller OK kan de prenumerera på ert nyhetsbrev. Lägg gärna till något mer som kan locka – rabattkod, fri frakt, etc.
För att göra det ännu enklare har vi skapat ett verktyg som gör att användare kan prenumerera via en hemsida. Widgeten
VIP-klubbar är ett effektivt sätt att samla in data och engagera kunderna. Om kunderna upplever att de kan få en viktig fördel så delar de gärna med sig av sin kontaktinformation. Du kan börja med att samla in uppgifterna i pappersform, se bara till att hålla kunderna uppdaterade genom att skicka e-post och SMS-meddelanden.
SMS kan delas in i tre huvudkategorier beroende på funktion.
Meddelanden som främjar försäljning. Använd SMS för att informera kunder om nya erbjudanden, kampanjer och begränsade erbjudanden. Kom ihåg att det behövs samtycke för att skicka sådana meddelanden. Vårt råd är att använda målgruppsinriktning och personalisering för att nå bäst resultat. Det går att automatisera processen genom att använda anpassningsbara fält ur er kontaktdatabas. Använd dessutom avsändarnamn-id, CTA och kortlänkar.
Att skicka meddelanden, statusändringar, leveransaviseringar eller information om offentliga ärenden som SMS är praktiskt. På grund av den lägre frekvensen (jämfört med e-post) är SMS att föredra som kanal för leverans av notiser av det här slaget. Det är helt enkelt svårare att strunta i ett SMS vilket ökar chansen att du når fram med ditt budskap.
Att skicka notiser med SMS är standard inom e-handeln. De flesta utskick kan automatiseras tack vare integreringsbibliotek, till exempel CRM. Notiser kan även användas för enkäter och omröstningar.
Mobiltelefonet är privata och därför använder banker och andra företag ofta SMS för att verifiera känslig information och godkänna transaktioner. Kommunikationen är riktad, snabb och kräver ingen internetuppkoppling. SMS används också för att påminna om lösenord och distribuera verifieringskoder. Allt detta är möjligt med hjälp av SMS-autentiseringsfunktionen i kundpanelen.
SMS-kommunikation är definitivt mer än 160 tecken. Även om textmeddelanden inte är någon ny teknik kan man enkelt utveckla den genom att infoga en länk som vidarebefordrar mottagaren till webbutiken. Upptäck de populäraste komponenterna i effektiv SMS-marknadsföring.
Genom att företaget står som avsändare kan mottagaren snabbt se vem som skickat meddelandet. Företags namn anger du i kundpanelen. Alla namn verifieras av vår personal, så det finns ingen risk för att någon utger sig för att vara en person de inte är eller falsk identifiering. Avsändarnamn-id är begränsat till 11 alfanumeriska tecken. Kom ihåg att inställning av avsändarnamn-id kanske inte är tillgängligt i alla länder.
Långnummer är ett vanligt 9-siffrigt telefonnummer som kunderna kan använda för kontakta dig direkt. Långnummer kan till exempel användas för nöjdhetsundersökningar och andra situationer när man vill samla in feedback. Kom ihåg att ta med företagets namn i meddelandet så att mottagarna kan identifiera varumärket.
En grundläggande och enkel metod för att locka till sig mottagarens uppmärksamhet. Genom att inleda ett SMS med mottagarens namn skapas en personlig ton i kommunikationen. Använd detta i kombination med funktionen för personalisering för att rikta kommunikationen till var och en som mottar ett grupp-SMS. Ladda upp er kontaktdatabas till de personliga fälten i SMSAPI kundpanelen för att automatisera processen.
Eftersom det finns en begränsning på 160 tecken är det viktigt och vanligt att använda korta länkar. Dessutom undviker man långa och fula rader med länktext. Genom att använda verktyg som cut.li kan man mäta användarnas engagemang genom att räkna alla klick. Trots att SMS fungerar utan internet kan länkar användas för att vidarebeforda kunderna direkt till er hemsida.
Länkarna skapas separat för varje mottagare så att du har möjlighet att mäta hur effektiv kampanjen är. Du får ett meddelande från systemet om alla kuponger som använts på internet eller i er fysiska butik. Från kundpanelen kan du generera och importera koder från företagets system, till exempel CRM.
En call to action är en uppmaning till handling (köp, upptäck, gå till, etc) och används ofta tillsammans med en länk eller en rabattkod. På så vis kan man på ett effektivt sätt leda kunderna till nästa steg i kampanjen.
Tidsbegränsade erbjudanden är en av de mest använda metoderna inom marknadsföring. Enligt R. Cialdini tvingar begränsningar kunden att fatta snabbare beslut. Att begränsa erbjudandet till ett visst klockslag (till exempel till midnatt) är ofta mer effektivt än att ange en längre tidsfrist. Det beror på att SMS vanligtvis öppnas inom de första 5 minuterna efter leverans.
Rikta kampanjen till en utvald målgrupp. Din kontaktdatabas bör vara indelad i mindre målgrupper. Det går att dela in den genom att använda till exempel plats, shoppingval eller bonusprogram. Meddelanden som skapas för en viss målgrupp är mer effektiva. Segmenteringen kan göras manuellt eller automatiskt i kundpanelen.
Med funktionen för omröstningar och enkäter kan du snabbt och enkelt genomföra nöjdhetsundersökningar. Använd ett långnummer så kunden kan svara på frågan genom att svara på meddelandet. Du får sedan en rapport med statistik som visar hur effektiv kampanjen varit.
SMS-kommunikation fungerar som bäst när den sker på frivillig basis. Därför bör du lägga till en länk för avregistrering i slutet av meddelandet. På så sätt slipper kundtjänsten ta bort poster ur databasen manuellt. Dessutom minskar kostnaderna för utskick och din kampanj blir mer effektiv.
Att skicka ett SMS är bara första steget. Därefter bör du analysera kampanjens effektivitet. Enligt vår rapport från 2017 mäter de flesta företag inte konverteringsgraden i sina kampanjer. Vilka indikatorer ska man ta i beaktande?
Mer om att mäta kampanjers effektivitet: KPI-mätning för SMS-marknadsföring
Nästan alla kurser har tillkommit efter rekommendationer från våra lojala kunder. Tack vare samarbetet med SMSAPI kan vi nå ut till vår målgrupp direkt och snabbt. Vi försöker att inte ge rabatter på våra tjänster. Rabattkoder är sällsynta eftersom vi försöker passa in aktiviteterna till viktiga tillfällen och erbjuda något mer. Det är avsevärt mycket billigare att bry sig om sina kunder än att leta efter nya. Det är egentligen enkelt – när man har fått en kunds förtroende och engagemang ska man göra allt för att försöka behålla det. Det lönar sig.
Łukasz Gapa
Auto awa
SMS-meddelanden är ett mycket viktigt marknadsföringsverktyg för Gino Rossi. Tack vare den direkta och snabba kommunikationen kan vi hålla kontakten med våra kunder och påverka försäljningsvolymen, särskilt i samband med utförsäljningar och rabatterbjudanden. SMS-marknadsföring är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna och kan påverka försäljningen väsentligt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är effektivast att använda mer än en kanal, till exempel SMS och e-post i kombination. Den typen av aktivitet ger bäst resultat.
Wojciech Chochołowicz
Gino Rossi
Vi valde att kontakta våra kunder via SMS eftersom vi vet hur viktiga SMS är i människors vardag. Vi använder den lösningen några gånger per år för våra allra viktigaste kampanjer. Vanligtvis kombinerar vi några olika kanaler för att öka konverteringsgraden. Vi vet av erfarenhet att intäkterna från en kampanj ökar med 30 % när både SMS och e-post används.
Wojciech Tomaszewski
Answear.com
Det tar bara några minuter att skicka ditt första företags-SMS. Du hittar alla funktioner du behöver i kundpanelen (förutom verifiering av avsändarnamn, kontakta kundtjänsten om du vill använda den funktionen). Vi går igenom processen steg för steg.