SMS-marknadsföring - guide

Ta reda på mer om de viktigaste funktionerna inom SMS-marknadsföring

Ta reda på hur du skapar din första SMS-kampanj:

  • Hur bygger man upp kunddatabasen?
  • Vilka branscher kan ha nytta av en SMS-tjänst?
  • Vilka är de viktigaste delarna inom SMS-marknadsföring?
  • Hur mäter man hur effektiv en SMS-kampanj är?
  • Skapa konto

    Registrera dig GRATIS på 30 sekunder

Så här bygger du upp en kunddatabas för SMS-marknadsföring - steg för steg

För att en SMS-kampanj ska bli framgångrik behövs en bra kunddatabas. Den första frågan är: ska man köpa den eller bygga upp den själv? Enligt undersökningar som genomförts bland våra kunder bygger 94 % upp sina egna databaser. Det är helt enkelt mer effektivt att samla in nya kontakter. Man vill ju inte skicka ut meddelanden till slumpvis utvalda personer. Det finns flera olika sätt att bygga upp en kunddatabas. Du kan till exempel samla in uppgifter i samband med att en person:

  • genomför ett köp,
  • registrerar sig som användare,
  • prenumerar på ditt nyhetsbrev,
  • anmäler sig till ett bonusprogram.
  • Du kan även samla in data med Facebook LeadAds, FastTony.es eller liknande
  • eller genom tvåvägskommunikation via SMS.
  • 5 sätt att bygga upp en databas

  • 1. Vid registrering på internet

    Betalningssidan är en jättebra plats för att interagera med kunder. Det är därför som många företag försöker övertala dig att registrera dig för deras nyhetsbrev efter att köpet har genomförts. Av samma skäl är det ett bra tillfälle att be om kundens telefonnummer. Tveksamma kunder kan man försöka övertyga med en rabattkupong. Man kan få kontaktinformationen genom att lägga till fält där den ska skrivas in eller genom att använda vår widget för SMS-nyhetsbrev. Planera dina kommande kampanjer och be om ytterligare information som kan vara bra att ha när du ska skicka SMS till särskilda målgrupper.

  • 2. Vid handel i fysisk butik

    Telefonnummer kan också samlas in när kunden besöker en fysisk butik, det enda som behövs är en surfplatta eller en pappersblankett. Kom ihåg att det krävs samtycke enligt GDPR, så lägg till en informationstext där du anger syftet med den insamlade informationen.

  • 3. Långnummer samt e-post, utomhus och press

    Långnummer (VMN) är ett vanligt telefonnummer med 9 siffror som möjliggör tvåvägskommunikation. Det är en smidig metod för att skaffa kundernas telefonnummer. Lägg in numret på en hemsida, ett flygblad, en anslagstavla, affisch, bild eller på sociala medier. Genom att skicka ett SMS med till exempel JA eller OK kan de prenumerera på ert nyhetsbrev. Lägg gärna till något mer som kan locka – rabattkod, fri frakt, etc.

  • 4. SMS-nyhetsbrev

    För att göra det ännu enklare har vi skapat ett verktyg som gör att användare kan prenumerera via en hemsida. WidgetenNewsletter SMS kan placeras på en sida eller sociala medier. Alla delar av widgeten kan ändras och anpassas till ert varumärke. Kopiera en källkod som genereras i kundpanelen för att installera widgeten. Se även fallstudien TEDxKatowice för mer information om hur du kan använda den på ett effektivt sätt.

  • 5. Bonusprogram

    VIP-klubbar är ett effektivt sätt att samla in data och engagera kunderna. Om kunderna upplever att de kan få en viktig fördel så delar de gärna med sig av sin kontaktinformation. Du kan börja med att samla in uppgifterna i pappersform, se bara till att hålla kunderna uppdaterade genom att skicka e-post och SMS-meddelanden.

SMS-kommunikation - kategorier baserat på applikation

SMS kan delas in i tre huvudkategorier beroende på funktion.

  • Marknadsföring

    Meddelanden som främjar försäljning. Använd SMS för att informera kunder om nya erbjudanden, kampanjer och begränsade erbjudanden. Kom ihåg att det behövs samtycke för att skicka sådana meddelanden. Vårt råd är att använda målgruppsinriktning och personalisering för att nå bäst resultat. Det går att automatisera processen genom att använda anpassningsbara fält ur er kontaktdatabas. Använd dessutom avsändarnamn-id, CTA och kortlänkar.

  • Notifikationer

    Att skicka meddelanden, statusändringar, leveransaviseringar eller information om offentliga ärenden som SMS är praktiskt. På grund av den lägre frekvensen (jämfört med e-post) är SMS att föredra som kanal för leverans av notiser av det här slaget. Det är helt enkelt svårare att strunta i ett SMS vilket ökar chansen att du når fram med ditt budskap.

    Att skicka notiser med SMS är standard inom e-handeln. De flesta utskick kan automatiseras tack vare integreringsbibliotek, till exempel CRM. Notiser kan även användas för enkäter och omröstningar.

  • Godkännande

    Mobiltelefonet är privata och därför använder banker och andra företag ofta SMS för att verifiera känslig information och godkänna transaktioner. Kommunikationen är riktad, snabb och kräver ingen internetuppkoppling. SMS används också för att påminna om lösenord och distribuera verifieringskoder. Allt detta är möjligt med hjälp av SMS-autentiseringsfunktionen i kundpanelen.

De olika delarna i ett SMS

SMS-kommunikation är definitivt mer än 160 tecken. Även om textmeddelanden inte är någon ny teknik kan man enkelt utveckla den genom att infoga en länk som vidarebefordrar mottagaren till webbutiken. Upptäck de populäraste komponenterna i effektiv SMS-marknadsföring.

Avsändarnamn

Genom att företaget står som avsändare kan mottagaren snabbt se vem som skickat meddelandet. Företags namn anger du i kundpanelen. Alla namn verifieras av vår personal, så det finns ingen risk för att någon utger sig för att vara en person de inte är eller falsk identifiering. Avsändarnamn-id är begränsat till 11 alfanumeriska tecken. Kom ihåg att inställning av avsändarnamn-id kanske inte är tillgängligt i alla länder.

Example of SMS personalisation

Långnummer

Långnummer är ett vanligt 9-siffrigt telefonnummer som kunderna kan använda för kontakta dig direkt. Långnummer kan till exempel användas för nöjdhetsundersökningar och andra situationer när man vill samla in feedback. Kom ihåg att ta med företagets namn i meddelandet så att mottagarna kan identifiera varumärket.

Example of SMS personalisation

Infoga mottagarens namn

En grundläggande och enkel metod för att locka till sig mottagarens uppmärksamhet. Genom att inleda ett SMS med mottagarens namn skapas en personlig ton i kommunikationen. Använd detta i kombination med funktionen för personalisering för att rikta kommunikationen till var och en som mottar ett grupp-SMS. Ladda upp er kontaktdatabas till de personliga fälten i SMSAPI kundpanelen för att automatisera processen.

Example of SMS personalisation

Kortlänkar

Eftersom det finns en begränsning på 160 tecken är det viktigt och vanligt att använda korta länkar. Dessutom undviker man långa och fula rader med länktext. Genom att använda verktyg som cut.li kan man mäta användarnas engagemang genom att räkna alla klick. Trots att SMS fungerar utan internet kan länkar användas för att vidarebeforda kunderna direkt till er hemsida.

Example of SMS personalisation

Rabattkoder

Länkarna skapas separat för varje mottagare så att du har möjlighet att mäta hur effektiv kampanjen är. Du får ett meddelande från systemet om alla kuponger som använts på internet eller i er fysiska butik. Från kundpanelen kan du generera och importera koder från företagets system, till exempel CRM.

Example of SMS personalisation

Call to action

En call to action är en uppmaning till handling (köp, upptäck, gå till, etc) och används ofta tillsammans med en länk eller en rabattkod. På så vis kan man på ett effektivt sätt leda kunderna till nästa steg i kampanjen.

Example of SMS personalisation

Tidsbegränsade erbjudanden

Tidsbegränsade erbjudanden är en av de mest använda metoderna inom marknadsföring. Enligt R. Cialdini tvingar begränsningar kunden att fatta snabbare beslut. Att begränsa erbjudandet till ett visst klockslag (till exempel till midnatt) är ofta mer effektivt än att ange en längre tidsfrist. Det beror på att SMS vanligtvis öppnas inom de första 5 minuterna efter leverans.

Example of SMS personalisation

Segmentering

Rikta kampanjen till en utvald målgrupp. Din kontaktdatabas bör vara indelad i mindre målgrupper. Det går att dela in den genom att använda till exempel plats, shoppingval eller bonusprogram. Meddelanden som skapas för en viss målgrupp är mer effektiva. Segmenteringen kan göras manuellt eller automatiskt i kundpanelen.

Example of SMS personalisation

Enkäter

Med funktionen för omröstningar och enkäter kan du snabbt och enkelt genomföra nöjdhetsundersökningar. Använd ett långnummer så kunden kan svara på frågan genom att svara på meddelandet. Du får sedan en rapport med statistik som visar hur effektiv kampanjen varit.

Example of SMS personalisation

Avregistrering

SMS-kommunikation fungerar som bäst när den sker på frivillig basis. Därför bör du lägga till en länk för avregistrering i slutet av meddelandet. På så sätt slipper kundtjänsten ta bort poster ur databasen manuellt. Dessutom minskar kostnaderna för utskick och din kampanj blir mer effektiv.

Example of SMS personalisation

Att mäta hur effektiv en SMS-kampanj är

Att skicka ett SMS är bara första steget. Därefter bör du analysera kampanjens effektivitet. Enligt vår rapport från 2017 mäter de flesta företag inte konverteringsgraden i sina kampanjer. Vilka indikatorer ska man ta i beaktande?

  • Leveransbarhet - När du väljer SMS-leverantör bör du kontrollera leverantörens tekniska kapacitet. Meddelandekapacitet och leveransbarhet beror på kvaliteten i GSM-anslutningen.
  • Öppningsgrad - Enligt vår erfarenhet öppnas och läses 98 % av alla SMS inom de första 5 minuterna efter leverans. Det beror på att människor alltid har telefonen inom räckhåll och att SMS fortfarande anses vara ett väldigt personligt kommunikationssätt.
  • Klickfrekvens  - Klickfrekvens (click through rate) är ett mått på hur många (i procent) som har klickat på länken i ett SMS.
  • Andel avregistreringar - Procentandel av individer som har klickat på länken unsubsc.me delat med det totala antalet kontakter i databasen. Personliga avregistreringslänkar gör att mottagaren kan avregistrera sig när som helst utan att behöva kontakta kundservice. Andelen avregistreringar är tydlig information om hur väl de skickade meddelandena passar för en viss målgrupp.
  • Rabattkoder - Personliga rabattkoder som skickas med SMS kan användas både i e-handel och fysiska butiker. Varje användning av koden räknas vilket gör att man kan mäta kampanjens effektivitet.
  • Genomsnittlig intäktsökning - Mät intäktsökningen efter SMS-kampanjen. Genom att spåra transaktioner med rabattkoder kan marknadsföringens effektivitet mätas. På samma sätt kan man kontrollera hur väl länken presterar genom att lägga till UTM-parametrar.
  • Ökad trafik till hemsidan - Kom ihåg att lägga till UTM-parametrar när du använder länkar. De gör att man enkelt kan kontrollera kampanjens effektivitet. Dessutom kan användarnas aktiviteter spåras i detalj med Google Analytics.

Mer om att mäta kampanjers effektivitet: KPI-mätning för SMS-marknadsföring

Kundreferenser

Nästan alla kurser har tillkommit efter rekommendationer från våra lojala kunder. Tack vare samarbetet med SMSAPI kan vi nå ut till vår målgrupp direkt och snabbt. Vi försöker att inte ge rabatter på våra tjänster. Rabattkoder är sällsynta eftersom vi försöker passa in aktiviteterna till viktiga tillfällen och erbjuda något mer. Det är avsevärt mycket billigare att bry sig om sina kunder än att leta efter nya. Det är egentligen enkelt – när man har fått en kunds förtroende och engagemang ska man göra allt för att försöka behålla det. Det lönar sig.

Łukasz Gapa

Auto awa

Photo of Łukasz Gapa

SMS-meddelanden är ett mycket viktigt marknadsföringsverktyg för Gino Rossi. Tack vare den direkta och snabba kommunikationen kan vi hålla kontakten med våra kunder och påverka försäljningsvolymen, särskilt i samband med utförsäljningar och rabatterbjudanden. SMS-marknadsföring är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna och kan påverka försäljningen väsentligt. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är effektivast att använda mer än en kanal, till exempel SMS och e-post i kombination. Den typen av aktivitet ger bäst resultat.

Wojciech Chochołowicz

Gino Rossi

Photo of Wojciech Chochołowicz

Vi valde att kontakta våra kunder via SMS eftersom vi vet hur viktiga SMS är i människors vardag. Vi använder den lösningen några gånger per år för våra allra viktigaste kampanjer. Vanligtvis kombinerar vi några olika kanaler för att öka konverteringsgraden. Vi vet av erfarenhet att intäkterna från en kampanj ökar med 30 % när både SMS och e-post används.

Wojciech Tomaszewski

Answear.com

Photo of Wojciech Tomaszewski

Din första kampanj - steg för steg

Det tar bara några minuter att skicka ditt första företags-SMS. Du hittar alla funktioner du behöver i kundpanelen (förutom verifiering av avsändarnamn, kontakta kundtjänsten om du vill använda den funktionen). Vi går igenom processen steg för steg.

  • Klicka på knappen Registrera dig på hemsidan SMSAPI.se
  • Fyll i formuläret för ett gratis provkonto
  • Skriv in rekommendationskoden om du har en sådan
  • Logga in på kundpanelen med samma uppgifter du angav tidigare
  • Även om det är valfritt för den första kampanjen så rekommenderar vi att man klickar på knappen Betala, väljer Fakturainformation och fyller i de obligatoriska fälten
  • Klicka på knappen Skicka SMS på panelens förstasida
  • Välj ett avsändarnamn (slumpvis nummer finns som förval)
  • Skriv in mottagarnas telefonnummer eller importera en kontaktdatabas
  • Skriv in meddelandet
  • Klicka på skicka för att börja skicka din första SMS-kampanj

Registrera dig gratis

Registrera dig på 30 sekunder

Skapa konto