Mobil marknadsföring

Ta reda på hur du marknadsför ditt företag i mobilen och utforska:

  • mobila marknadsföringsverktyg
  • avancerad segmentering och innehållsanpassning
  • fördelar med marknadsföring på mobila enheter

Registrera dig gratis - det tar bara 30 sekunder att skapa ett konto!

Vad är mobil marknadsföring?

Mobil marknadsföring innebär användning av en eller flera mobila kommunikationskanaler, det vill säga kanaler tillgängliga i mobila enheter: smartphones, telefoner, surfplattor etc. Syftet med denna marknadsföringsstrategi är att nå och engagera kunder med personligt anpassat innehåll skräddarsytt för deras behov och preferenser.

De mobila kommunikationsverktygen inkluderar lösningar såsom SMS. På grund av mobila enheters universalitet och popularitet är detta en av de vanligaste typerna av marknadsföring. SMS- marknadsföring är en långsiktig strategi som hjälper till att bygga en konsekvent varumärkesimage.

Mobil marknadsföring för företag

Mobil marknadsföring ger företag ett antal fördelar som inte finns tillgängliga på stationära enheter. Upptäck de unika fördelarna med mobilakanaler.

Marknadsföring och försäljning på samma enhet - Genomför konsekventa kampanjer för att följa och avsluta hela försäljningsprocessen på din telefon eller surfplatta.

Brett utbud av verktyg och lösningar - Skräddarsy din marknadsföring utifrån varje målgrupp och anpassa form och innehåll till din mobilkampanj.

Spara tid och pengar med automatisering - Automatisera och effektivisera dina kampanjer genom att integrera ert befintliga affärssystem med vårt SMS-system.

Personalisera ditt innehåll - Använd din kunddata för att skicka skräddarsytt innehåll i dina kunders föredragna kanal

Global räckvidd 24/7 - Global räckvidd 24/7 - med mobil marknadsföring når du nuvarande och potentiella kunder när som helst, vart som helst.

Mobil marknadsföring - våra tips

Hur gör du marknadsföring på mobila enheter så att du engagerar din publik och bygger långvariga relationer med dina kunder? Ta del av våra tips som kommer hjälpa dig öka antalet konverteringar i dina mobilkampanjer:

  • 1

    Se till att din kommunikation är tydlig

    Begränsa innehållet till det väsentliga så att den mobila användaren inte blir överväldigad med information. Mer utarbetade meddelanden bör utformas och anpassas för att passa enheter med mindre skärmar.

  • 2

    Personalisera ditt meddelande

    Använd kunddata för att skapa meddelanden som är skräddarsydda för din målgrupp. Genom att anpassa din kommunikation utifrån dina mottagares behov och preferenser kan du bidra till ökat engageamang samtidigt som din kommuniktion blir mer pricksäker och kostnadseffektiv.

  • 3

    Optimera lokala sökningar

    Se till att ditt företag positionerar sig på Google. Den första sidan med sökresultat bör tillhandahålla den mest relevanta informationen. Detta förbättrar upplevelsen för dina kunder då det underlättar för dem att hitta dina produkter och tjänster.

  • 4

    Sätt upp mål och kontrollera att de uppfylls

    Planering av aktiviteter och målsättning för resultat kommer att underlätta din budgethantering så att du kan fortsätta utveckla effektiva strategier.

  • 5

    Be om samtycke för marknadsföring

    Innan du skickar ut något marknadsföringsinnehåll, se till att varje mottagare har samtyckt till att ta emot sådan kommunikation från ditt företag. Utför alltid dina aktiviteter i enlighet med GDPR.

Mobila marknadsföringsverktyg

Smartphones har blivit ett oumbärligt verktyg för kommunikation, införskaffande av information, underhållning och till och med arbete. Telefonen är en av de mest personliga föremål vi idag har, meddelanden som skickas dit bör därför också ha en personlig touch. Personalisering har en positiv effekt på relationen med mottagarna, hjälper dem att interagera och ökar kundens LTV (Life time value). Det är en av anledningarna till att många företag väljer mobil marknadsföring.

SMS

SMS-utskick för företag

SMS är fortfarande en av de mest vanliga kanalerna i Sverige idag och med tanke på att dina kunder kan ta del av ditt meddelande inom bara någon minut gör det till en oslagbar kanal för att skicka ut kampanjer! Dina kunder behöver ingen internetuppkoppling och du kan nå dem oavsett operatör eller mobilenhet, och dessutom är öppningsgraden på SMS fortfarande bäst jämfört med exempelvis mejl.

Fördelar med SMS-kampanjer

  • Hög öppninsgrad och öppningshastighet,

  • hög klickfrekvens (CTR),

  • en av de högsta konverteringsgraderna.

Ytterligare SMS-verktyg för företag:

WhatsApp

Kommunicera med dina kunder via WhatsApp

Whatsapp är en av de mest populära chattkanalerna i världen. Med WhatsApp Business API kan ditt företag dra nytta av denna väletablerade kanal för att skapa en värdefull kunddialog.

Funktioner i WhatsApp Business API:

  • Verifierad företagsprofil och avsändare

  • Högt användarengagemang

  • Engagerad dialog med bilder, videos, kalender, osv.

RCS

RCS, eller Rich Communication Services, kallas ibland för SMS 2.0. Här kan du skapa en interaktiv kundkommunikation med knappar, media, spårbara länkar, videos, live-shopping och mycket mer - direkt i kundens SMS-inkorg!

Funktioner i RCS-kampanjer:

  • Skapa en interaktiv upplevelse med bl. a. media, knappar och länkar

  • Stärk ditt varumärke med logga, färger, hemsida, osv.

  • Exklusiv lösning för Android-enhete

  • Kräver internetuppkoppling

Verktyg:

SMS
WhatsApp
RCS