Tvåvägskommunikation via SMS

Lär dig hur ni kan använda tvåvägskommunikation via SMS

Upptäck hur du kan engagera dina kunder och:

  • hur ni använder långnummer för att kommunicera med era kunder
  • vilka fördelar det finns för företag att använda långnummer
  • hur ni planerar och kör framgångsrika tvåvägskampanjer
  • hur ni samlar in värdefull data och automatiserar er kommunikation!

Så kan ni engagera era kunder via SMS!

Tvåvägskommunikation förändrar hur företag kan kommunicera med kunder. Verktyget gör det möjligt för interaktion mellan kund och företag, vilket gör kontakten personligare och mer engagerande. Kunder kan reagera på meddelanden direkt och möjliggör en verklig konversation. Upptäck fördelarna med tvåvägskommunikation via SMS.

Konversation via SMS är möjligt tack vare långnummer.

Vad är ett långnummer?

Långnummer är telefonnummer som företag kan använda för att skicka och ta emot meddelanden från kunder. Funktionen påminner om Premium SMS men med en viktig skillnad: operatörer tar inte extra betalt för meddelandet. Att besvara meddelanden från långnummer kostar lika mycket som ett vanligt SMS, vilket är anledningen till att långnummer fungerar utmärkt för företag som vill bygga trovärdighet och lojalitet.

Vänligen kontakta vår support för att få mer information om hur långnummer fungerar i ditt land.

Screenshot two-way SMS communication example

Så kan ni nyttja fördelarna med tvåvägskommunikation!

Den främsta fördelen är givetvis att det möjliggör interaktiva dialoger mellan företag och kund. Exempelvis kan kunder hantera tidsbokningar i kalendern, ändra leveransdatum och bekräfta bokningar. Dessutom ökar SMS-dialogen chansen för merförsäljning. De kunder som interagerar med er visar tydligt intresse för ditt erbjudande och vilja att kommunicera med ert varumärke. Använd det till din fördel och engagera kunderna.

De främsta fördelarna med att använda långnummer är:

  • omedelbar feedback - genomgör snabba undersökningar med hög svarsfrekvens
  • interaktion med kunderna - kommunicera och organisera interaktiva tävlingar och kampanjer som du kan marknadsföra i andra kanaler såsom TV, press, radio, sociala medier
  • samla in kunddata för framtida kampanjer
  • lätt att implementera - ta emot SMS direkt i kundportalen, få avisering via SMS/e-post och integrera med ert nuvarande system.
Screenshot two-way SMS communication example

Tvåvägskommunikation via SMS - vanliga frågor

  • Hur mycket kostar långnummer?

    På grund av avgifter från lokala GSM-operatörer finns det ingen universell prissättning. Vänligen kontakta oss för exakt offert. Att ta emot SMS som skickas från era kunder är gratis. Att svara på långnummer debiteras på samma sätt som att skriva till vanliga telefonnummer.

  • Är lösningen GDPR-kompatibel?

    Naturligtvis, men kom ihåg att i enlighet med GDPR måste samtycket vara frivilligt, exakt, medvetet och entydigt. I det här fallet behandlas att skicka ett SMS till det angivna numret som ett samtycke från kunden. Personuppgifter om tävlingar, enkäter, frågeformulär och SMS-prenumerationer ska behandlas i enlighet med GDPR. Det betyder att ni behöver följa angivna regler för att kunna skicka ut SMS-utskick till mottagare.

  • Är det möjligt att ringa upp långnumret?

    Nej, långnummer skapas endast för tvåvägskommunikation via SMS.

  • Kan jag ställa in mitt eget telefonnummer som mottagningsnummer/långnummer?

    På grund av svårigheterna i att överföra ett vanligt nummer till ett långnummer rekommenderar vi att ni använder ett av våra långnummer.

Hur samlar man in kunddata via SMS?

För SMS-kommunikation och -marknadsföring gäller det att ni alltid har samtycke från de mottagare ni vill kommunicera med. Genom att uppdatera samtycken och samla in kunddata ökar ni även chansen för framgångsrika kampanjer till de mottagare som faktiskt är intressade. För att göra det föreslår vi att ni använder två funktioner på vår plattform:

  • Nyhetsbrev via SMS - en funktion som tillåter kunder att prenumerera på era utskick, vilket automatiskt uppdaterar kunddatabasen i vårt system. Verktyget är enkelt att implementera och innehåller alla samtycken som krävs enligt GDPR.
  • Långnummer som bäst presenteras på en mycket synlig plats (hemsida, videor, sociala medier etc.). Glöm inte att få samtcyke från era kunder.

Den största fördelen med långnummer är att det förenklar kundresan och på ett naturligt sätt förkortar säljprocessen. Tack vare tvåvägskommunikation via SMS förenklar du kundresan och skapar kontakt med de kunder som är intresserade av ditt varumärke. Ta vara på intresset genom att skicka personliga SMS-kampanjer, erbjudanden och länkar till er hemsida.

Multichannel-kampanjer med långnummer

  • Coca Cola

    Under kampanjen "Dela lyckan" har Coca Cola placerat billboards och reklampelare runtomkring på gatorna i polska städer. Reklamen marknadsför ett långnummer med instruktioner om hur man byter namn på den digitala Coca cola-flaskan på reklampelarna.

    Kampanjen baserades på ett långnummer som integrerats med kontrollsystemet för reklampelarna via API. Genom att skicka ett SMS köade man ett namn som ska visas näst på tur. Det fanns inga extra kostnader för att skicka ett SMS.

  • Magnats målningar

    Magnats målningar var en anordnad SMS-tävling. De bad människor att avsluta meningen "Med Magnat på väggen..." genom att skicka ett SMS med svaret till ett långnummer. De mest intressanta svaren belönades varje dag. Numret presenterades både i korta TV-reklamer och på tävlingens hemsida.

  • Ford

    En av de amerikanska Ford-återförsäljarna har använt SMS som en del i en stor kampanj. De la in annonser i en lokal tidning där de förklarade hur man kan ta del av mer information kring erbjudandet för en ny bil.

    De telefonnummer som samlades in under kampanjens första skede placerades därefter i deras databas för intressenter. I nästa steg ringde konsulterna och bokade in testkörningar.

Undersökningar och SMS-omröstningar

Med långnummer kan du ta emot meddelanden och därför även skicka ut undersökningar, tävlingar och omröstningar. Den största fördelen med långnummer är dess enkla implementering. Dessutom behöver inte deltagare ha Internetåtkomst för att vara med. Allt du behöver är SMSAPIs kundportal och ett långnummer. Svaren skickas direkt till ditt system via API eller kundportalen.

Det är precis så SMS-tävlingar genomförs under partnermöten av företaget Arkana. Tävlingarna är inte endast avsedda att engagera evengemangsbesökare utan också för att utbilda dem om de nya produkterna. Dessutom samlar företaget in nummer till deras kontaktdatabas. Innan besökarna deltar i den roliga tävlingen måste de ge samtycke för framtida kommunikation. Det ger Arkana nya och värdefulla leads för framtida kampanjer.

Screenshot two-way SMS communication example

Kundvård och undersökningar kring kundnöjdhet

Långnummer kan automatisera kundtjänsten. Istället för att ställa frågor under ett telefonsamtal eller genom att mejla en länk till enkäten kan de skicka ut ett snabbt SMS-meddelande som ökar svarsfrekvensen. SMS når mottagarna snabbare än andra kanaler och gör det enklare för deltagare att snabbt svara på era frågor. Långnummer är ett perfekt verktyg för att samla in feedback från dina kunder.

Dessutom är långnummer ett verktyg som gör det möjligt för kunden att hantera sina beställningar och möten på egen hand. En integration med exempelvis ett CRM-system eller ett bokningssystem för restauranger gör det möjligt för mottagaren att själv boka in tider. Genom att skicka ett SMS kan mottagaren ändra datum, leveransadress, möte eller reservation enkelt och utan manuell hantering från er.

Tvåvägskommunikation via SMS - snabb fakta

De viktigaste fördelarna med långnummer har vi redan nämnt, och om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss. Här kommer en kort sammanfattning:

  • Långnummer är ett användbart verktyg för leadgenerering, datainsamling, undersökningar och hjälpmedel för er kundtjänst.
  • Du kan ta emot meddelanden tack vare långnummer, antingen genom API eller i kundportalen.
  • Du kan använda långnummer i multichannel-kampanjer.
  • Vi rekommenderar att du konsulterar oss innan du startar din tvåvägskommunikation för bästa resultat.

Registrera dig gratis

Registrera dig på 30 sekunder

Skapa konto