SMSAPI_Lista_7_tillfällen

Innehållsförteckning

Ett pling i mobilen och du har din kunds odelade uppmärksamhet. SMS-kommunikation är en kanal som inte bör förbises och passar utmärkt för både kampanjer, marknadsföring och information. Vi har listat 7 tillfällen när ett SMS är den perfekta kanalen för dig – och för din kund. 

SMS ger dig direktkontakt med din målgrupp och öppningsgraden och attityden till SMS är till din fördel. Visste du att SMS har en öppningsgrad på 98 procent och att 90 procent av mottagna SMS öppnas inom tre minuter? Det finns, precis som med alla kanaler, vissa tillfällen som är bättre och sämre lämpade för SMS. Förhoppningsvis kan du hitta inspiration till hur du bäst kan ha användning av en SMS-tjänst med dessa tips:

1. Kampanjer och erbjudanden

Stärk din kampanjkommunikation genom att kommunicera i flera kanaler. Självklart vill du lyfta dina erbjudanden på hemsidan och kanske också genom ett mailutskick. Ett bra komplement som dessutom får direkt uppmärksamhet och snabbt agerande är SMS. Inkludera gärna en rabattkod och en kortlänk till din hemsida för tydligt call to action. Segmentera gärna ditt utskick och anpassa erbjudande och innehåll baserat på dina olika målgrupper för ännu bättre resultat.

SMS-kampanj

2. Information och notiser 

Ibland är det praktiskt att kunna nå ut med information snabbt och direkt med SMS-notiser. Det kan gälla samhällsinformation som pågående elavbrott eller information om att din butik har flyttat till ny adress.

Påminnelse_information

3. Bekräftelse och påminnelse 

SMS fungerar perfekt för att bekräfta exempelvis en bokning som din kund har gjort, exempelvis bokning av hotellvistelse, mötestid eller läkarbesök. SMS fungerar också bra för att påminna om den avtalade händelsen någon dag i förväg. Din kund uppskattar den direkta återkopplingen på sin bokning och en vänlig påminnelse är både uppskattat och välkomnande.

Bokningsbekräftelse

4. Födelsedagar 

Hurra! Födelsedagar är till för att firas och en gratulation får mottagaren att kännas sig uppskattad. Strössla gärna din födelsedagshälsning med en rabattkod – födelsedagsbarnet kanske vill fira sig själv med någon av dina produkter eller tjänster.

Födelsedags-SMS

5. Kundundersökningar och röstningar 

Passa på att samla in dina kunders feedback och skapa en interaktiv dialog, direkt i mobilen. Med långnummer kan du få en tvåvägskommunikation och därmed lära känna dina kunder ännu bättre. Skicka kundundersökningen via SMS och öka chansen markant för att få in fler svar, svarsfrekvensen för SMS ligger i snitt på 45%.  

På samma sätt som att SMS är en bra kanal för att bygga kundengagemang så funkar kanalen utmärkt även för kundundersökningar och röstningar. Dessutom kan du med fördel kombinera det med rabattkoder, för att öka deltagandet ytterligare.  

6. Autentisering 

Flerfaktorsautentisering är ett väl beprövat sätt att skydda användarens personuppgifter. Åtkomst till ett personligt konto godkänns med hjälp av en säkerhetskod som skickas med SMS för att säkerställa att ingen obehörig har möjlighet att logga in på din portal. En trygghet både för dig och dina kunder.  

7. Tack 

Din kund är viktig för dig och att visa uppskattning är alltid ja, uppskattat. Skicka ett tack efter ett köp, besök eller annan interaktion med din kund.   

Se till att lära dig av resultatet 

Du har fått dina kunders förtroende att kontakta dem via SMS – se därför till att förvalta det på bästa sätt. Efter ett SMS-utskick är det alltid bra att analysera resultatet för att se om det uppfyllt dina förväntningar och mål. Om inte, granska gärna innehållet för att se om det kan förbättras framöver. Genom att ständigt lära sig vad målgruppen uppskattar kan du också förbättra dina framtida utskick och din kundkommunikation har allt att vinna på det.  

Lär dig mer om SMS-kommunikation och vilka möjligheter det ger här