Kunddata och medgivande

Innehållsförteckning

Det finns en del förhållningsregler som är bra att ha koll på innan du sätter igång med din SMS-marknadsföring. Innan du kan börja skicka SMS behöver du nämligen be dina mottagare om medgivande. Det kan vara tidskrävande att samla in medgivande och bygga upp din kunddatabas, men i slutändan kommer du få tillgång till en kvalitativ kunddata som du kommer kunna dra stor nytta av i din kundkommunikation. 

4 effektiva sätt att samla in medgivande 

För att kunna skicka SMS till dina kunder behöver de ta ett aktivt val i att acceptera SMS-kommunikation från dig. I samband med att du ber om deras medgivande är det viktigt att du är transparant med vad för typ av kommunikation de tackar ja till, om kommunikation avser att ske vid återkommande tillfällen eller enbart ett enstaka tillfälle. 

Det finns flera sätt du kan be dina kunder om medgivande och det kan låta tidskrävande, men det behöver heller inte vara speciellt svårt och framförallt kommer det vara värt besväret. Då dina kunder tar ett aktivt val tyder det på att de har ett intresse för ditt företag, dina produkter eller tjänster och kan därför ha stor betydelse för din framtida försäljning. Det är dock viktigt att komma ihåg att de just tagit ett aktivt val och därför förväntar sig att få relevanta erbjudanden och att kommunikation från dig är av värde för dem. 

Nedan ger vi dig tips på olika sätt att samla in medgivande för att du ska kunna utveckla en kvalitativ kunddatabas.

1. I samband med köp 

Ett första tips är att be dina kunder om medgivande i samband med att dem genomför ett köp, på samma sätt som du ber om medgivande för t.ex. e-postmarknadsföring. Samtidigt som du ber om medgivande frågar du även om telefonnummer och annan relevant information du vill samla in. 

Detta är ett effektivt sätt att samla in kunddata och medgivande då kunden redan visat sitt intresse för dig och ditt företag och är därför mer benägen att tacka ja till din SMS-marknadsföring. 

2. SMSAPI:s widget 

I vår kundportal har du även möjlighet att installera en widget som kan placeras på valriplats på din hemsida. Det är både enkelt och effektivt. Widgeten kan dessutom anpassas efter din grafiska profil och du kan ställa in och definiera den information du vill samla in från dina kunder. När en kund registrerar sig kommer hen få ett SMS för att slutföra registreringen. 

För mer detaljerad information hur du går tillväga för att sätta upp denna funktion kan du kolla in den här guiden

3. Locka med erbjudanden 

Vill du få fler att signa upp sig för din SMS-marknadsföring är ett tips att använda dig av attraktiva erbjudanden. Locka till exempel med en rabattkod eller gåva som enbart är tillgänglig för dina SMS-prenumeranter. Se till att upprätthålla relationen genom att skicka relevanta och exklusiva erbjudanden. Var tydlig i din kommunikation vilka fördelar det finns med att vara SMS-prenumerant hos dig. 

4. Tävlingar 

Arrangera tävlingar på din hemsida eller i sociala medier där kravet för deltagande är att bli SMS-prenumerant. Tävlingar har generellt ett högt deltagarantal och är något som uppskattas av konsumenter. Det är kul och konsumenterna får ett tydligt incitament att delta.

Glöm ej

Glöm inte bort att alltid erbjuda möjlighet till att avregistrera sig från kommande utskick. Detta gör det enkelt genom att addera en opt-out länk direkt i SMS-meddelandet. Funktionen finns tillgänglig direkt i vår kundportal. 

Har du fler frågor om medgivande och kunddata? Kontakta oss!