SMSAPI - korta URL:er

Innehållsförteckning

Välkommen till nästa del av SMSAPIs guide där vi går igenom hur du kan använda dig av korta länkar i SMS-utskick med hjälp av verktyget cutli.se. Du kommer dessutom få lära er hur du kan använda dig av korta URL:er för att analysera effektiviteten i din kampanj.

Förkorta länkar 

Det enklaste sättet att skapa en kort länk för en fil eller webbsida (korta URL:er) är att lägga till länken när du skapar ett meddelande under fliken “SMS-utskick”. Det gör du genom att klicka på knappen ”Kort URL”. I fältet “Förkortad länk till webbadress” klistrar du in din originallänk. Du väljer också om du vill skapa individuella URL:er för varje mottagare, eller om du vill ha en och samma URL till samtliga mottagare. I det sistnämnda fallet genererar systemet personliga länkar till varje mottagare. Väljer du istället “samma URL för varje mottagare” behöver du själv definiera suffixet efter snedstrecket i adressen.  

Hantera och lägg till korta URL:er 

Förkortade länkar kan även hanteras under fliken “Fler funktioner” – “Länk till fil/webb (korta URL:er)”. För att förkorta en länk behöver du först välja typ – “kort URL till hemsida (cutli.se)” eller ”kort URL till fil”. “Kort URL till fil” använder du i de situationer du vill använda dig av en fil, bild eller video i ett utskick. När kunden klickar in på länken kommer filen att dyka upp. Använder du istället en länk till en webbplats omdirigeras kund till vald URL.

När URL-typen är vald, ange länkens namn samt ange suffixet som du önskar efter snedstrecket, till exempel www.cutli.se/smsapi. Klistra in eller skriv den önskade adressen dit länken ska leda till och klicka sedan på “Lägg till”.

Mät effektiviteten av din SMS-kampanj 

Du kan också, med hjälp av korta länkar, mäta effektiviteten i ditt utskick. Nedanför sektionen “Lägg till ny kort URL” finns en lista över dina korta URL:er. Listan innehåller länkens namn, antal klick och enhetstyp, länken i sig, SMS-innehåll och redigeringsalternativ. Det finns även möjlighet till att radera gamla länkar. Du finner ännu mer information om du går vidare till  fliken ”Klick”. Där hittar du en detaljerad analys av samtliga klick. Det är möjligt att filtrera vyn efter datumintervall, vald länk samt generera en rapport till en CSV-fil. 

Varje klick i listan innehåller information om klickets datum och tid, telefonnummer (om den förkortade länken som skapades var individuell för varje mottagare), namnet på den förkortade länken, dess adress och detaljer såsom operativsystem, webbläsare och enhetstyp.

Om du vill få ut ännu mer information om din trafik och dina kunders beteende kan du använda dig av UTM-parametrar i dina länkar. Du kan läsa mer om detta här