SMS-markandsföring

Innehållsförteckning

SMS-marknadsföring är ett effektivt sätt för dig att nå ut till kunder med kampanjer och erbjudanden. Ett SMS når dina mottagare på några sekunder och du fångar deras uppmärksamhet på en gång. Det finns dock en del aspekter att ha koll på, saker du bör göra och saker du bör undvika för att lyckas med din SMS-marknadsföring. Vi kommer därför i denna artikel gå igenom 5 “Do’s” och 5 “Don’ts” inom SMS-marknadsföring. 

5 Do’s inom SMS-marknadsföring 

✓ Ha alltid en tydlig call to action 

Ett SMS-meddelande är kort och du fångar dina kunders uppmärksamhet snabbt. Se därför till att utnyttja kraften i SMS och var tydlig med vad du vill att dina mottagare ska göra efter att de läst ditt SMS, det vill säga, ha en tydlig call to action. Ska du skicka en SMS-kampanj kan du till exempel inkludera länkar eller rabattkoder för att göra det tydligt för mottagarna vad de förväntas göra, och hur de går tillväga för att ta del av erbjudandet. 

✓ Var kort och tydlig i ditt budskap 

Som sagt, ett SMS är kort (160 tecken) och för att få ut så mycket som möjligt av meddelandet är det viktigt att du har klart för dig vad du vill uppnå och vad du vill ha sagt med meddelandet. En av fördelarna med SMS är just att meddelandet är kort, lättillgängligt och lättmottagligt för dina kunder. Därför ska du också hålla ditt budskap kort och tydligt och enbart inkludera det som är relevant i sammanhanget. Ett tips är att använda dig av korta länkar för att hålla ner antalet tecken.  

✓ Inled med en fras som fångar uppmärksamhet 

Inled ditt SMS med något som fångar mottagarens uppmärksamhet. Hitta effektiva sätt för att engagera dina kunder och fånga deras intresse på en gång. Planera strukturen väl och säkerställ att dina mottagare enkelt och snabbt kan uppfatta vad meddelandet handlar om, vare sig det är en kampanj, en nyhet eller ett exklusivt erbjudande.  

✓ Få dina kunder att känna sig speciella 

För att kunna skicka SMS-marknadsföring måste du alltid be dina mottagare om medgivande i förväg. Det innebär att de som gett sitt medgivande förväntar sig att det du kommunicerar är av värde för dem. De vill bli bemötta på ett personligt sätt som gör att de känner sig utvalda. Var personlig i din kommunikation, nämn mottagarna vid namn och erbjud kampanjer och information som är relevanta för dem. Använd dig av specialerbjudanden som enbart gäller för dina SMS-prenumeranter och få dem att känna sig speciella.  

✓ Överväg tid noggrant 

Ett SMS är personligt, det hamnar direkt i mottagarens inkorg och uppmärksammas på en gång. Det är därför även viktigt att överväga vilken tid på dagen som är mest lämplig för dina SMS-utskick. Ingen vill få ett meddelande sent på kvällen eller väldigt tidigt på morgonen. Att välja fel tidpunkt kan skapa irritationsmoment och kan få dina kunder att vilja avregistrera sig från kommande utskick. 

5 Don’ts inom SMS-marknadsföring 

X Skicka inte marknadsföring utan medgivande 

Först och främst, skicka inte SMS-marknadsföring till någon utan att hen i förväg gett sitt medgivande. Dina mottagare måste göra ett aktivt val att ta emot SMS från dig. Det finns flera sätt du kan be om medgivanden och det viktiga är att du är transparent med vilken typ av kommunikation det är de ska tacka ja till. Förslagsvis kan du be om medgivande i samband med köp eller när kunder signar upp sig för ditt nyhetsbrev. 

X Skicka inte för ofta 

Av samma anledning som det är viktigt att överväga tid, är det viktigt att du inte gör dina SMS-utskick för ofta. Dina kunder kommer inte uppskatta om du skickar för frekvent. Risken blir då att de kommer uppfatta dig som spam, eller att de inte finner dig relevant eller intressant och därför avregistrerar sig för framtida utskick. Skicka enbart SMS-marknadsföring när du har något att förmedla som är relevant för din målgrupp.  

X Addera inte överflödig information 

Återigen, ett SMS-meddelande är kort och det är viktigt att du utnyttjar kanalen och dess utrymme på bästa sätt. Addera inte information som inte bidrar till ditt budskap eller som inte är relevant för mottagaren. Håll meddelandet kort och koncist med all nödvändig information som behövs för att kunden ska kunna agera på önskat sätt. Inkludera istället länkar eller filer där mottagaren kan ta del av ytterligare information.  

X Använd inte komplicerade call to actions 

När du formulerar dina call to actions – gör dem enkla och krångla inte till det för dina kunder. Mottagaren vill veta vad hen ska göra och det får inte vara för komplicerat eller för många steg. Hur väl du planerar och formulerar dina call to actions kommer ha stor inverkan på hur pass bra dina kampanjer presterar. 

X Glöm inte att erbjuda möjlighet för avregistrering 

Det är inte bara viktigt att be dina kunder om medgivande för SMS-kommunikation, det är också viktigt att du inte glömmer bort att erbjuda dem möjligheten att kunna avregistrera sig för kommande utskick. Avsluta varje meddelande till exempel med en kort fras “Avreg SMS? Klicka här” och inkludera en opt-out länk.