ROI_SMSkampanj

Innehållsförteckning

Return on investment (ROI) är det nyckeltal alla marknadsförare vill maximera. Självklart vill du att varje krona som läggs på marknadsföring resulterar i ännu mer pengar tillbaka, tydligast blir det i konverteringskampanjer där resultatet kan analyseras direkt.  

Känner du igen dig i att A/B-testa, justera segmenteringen och tidsinställningar för att optimera dina kampanjer? Du jämför säkert dina olika marknadsföringskanaler för att hitta rätt för din produkt och målgrupp. Men har du testat SMS för dina konverteringskampanjer?  

Genomsnittlig ROI på 500% 

Vi har för det mesta vår telefon inom en armlängds avstånd och är betydligt mer benägen att öppna SMS från företag än vi är att öppna marknadsförda e-postmeddelanden. Steg ett i all marknadsföring är att nå fram till målgruppen. Med en öppningsgrad om hela 98 procent och att 93 procent öppnas inom tre minuter är SMS en bra kanal att verkligen få målgruppen att notera erbjudandet. SMS har också en CTR (Click-through rate) på över 19 procent. I SMS får du dessutom odelad uppmärksamhet då inget annat syns på skärmen. Ytterligare en faktor som påverkar är hur mycket mer tillgängligt SMS känns för kunden jämfört med e-post. När en kund står i en butik och ska använda exempelvis en rabattkod uppfattas ett SMS som enklare att hitta och använda jämfört med e-post.  

Den genomsnittliga ROI:n för SMS-kampanjer är hela 500 procent vilket innebär att varje krona in i kampanjen ger fem gånger pengarna tillbaka. Det är ingen slump att marknadsföring via SMS är en kanal på frammarsch. Mellan 2015 och 2020 ökade den globala marknadsföringen via SMS med 263 procent.

739% högre ROI än tidigare kampanj 

En av SMSAPI:s kunder var inte nöjd med resultatet från deras tidigare e-postkampanjer och bestämde sig för att testa genomföra en liknande kampanj via SMS. Erbjudandet gällde 10 procent rabatt och gick att använda i både butik och online. SMS-kampanjen resulterade i 739 procent bättre ROI än tidigare e-postkampanj med likvärdigt erbjudande.   

Ytterligare en kund till SMSAPI skickade ut kuponger till sin kunddatabas för att användas i butik. De såg att kuponger skickade med SMS resulterade i 100 procent högre användning av kupongerna jämfört med e-post. En kupong i meddelandekorgen är betydligt lättare att hitta när kunden väl står i butiken jämfört med att leta i sin e-post. Dessutom ökade den genomsnittliga köpsumman per kund under kampanjperioden.   

Så optimerar du din ROI 

Självklart är det många faktorer som påverkar din ROI. Kostnaden för att producera och distribuera dina kampanjer är en viktig del att se över. Men den riktigt stora skillnaden ligger hur och vad mottagarna vill att du kommunicerar med dem. Utvärdera tidigare kampanjer för att se vad dina kunder uppskattar och vad som historiskt har gett resultat. Våga testa nya grepp och kanaler för att hitta vägen till dina kunders hjärtan.  

För dig som vill optimera din nästa kampanj har vi flera förslag på SMS-kampanjer här