Alla hjärtans dag-kampanj

Innehållsförteckning

Inför alla hjärtans dag handlar vi presenter för att visa uppskattning till våra nära och kära. Visste du att vi spenderar totalt 750 miljoner (2019) bara i Sverige på alla hjärtans dag-presenter? Det finns alltså stort utrymme för dig att öka din försäljning inför denna dag, och boosta den annars ganska låga februari månad. Det innebär också en möjlighet för dig att bygga personliga kundrelationer där du kan uttrycka din uppskattning till dina kunder och visa mer kärlek!  Men hur når du ut, vilken kanal ska du använda dig av och hur ska du kommunicera? 

Konsumentbeteenden under alla hjärtans dag 

Idag handlas de allra flesta olika typer av produkter och tjänster inför alla hjärtans dag. Framförallt har restaurangbesök och hotellnätter blivit populära presenter att ge bort, men även smycken, hemmamiddagar, skönhets- och elektronikprodukter finns bland de populära alla hjärtans dag-presenterna. 

Mer än 50% av de köp som genomförs vid den här tiden sker genom en mobiltelefon så det finns framförallt två saker som är viktiga att tänka på. Först och främst är det av stor vikt att du har en användarvänlig web shop som gör det enkelt för dina kunder att navigera sig. Men för att överhuvudtaget nå ut med ditt erbjudande till dina kunder är det viktigt att du kommunicerar i rätt kanal. 

Tidsbegränsad kampanj 

En alla hjärtans dag-kampanj blir ofta av automatik en tidsbegränsad kampanj och dessa görs sig bra via SMS. SMS har en öppningsgrad på 98% och 90% öppnas inom 3 minuter, du fångar alltså dina kunders uppmärksamhet snabbt och riskerar inte att hamna i en skräpkorg. 

När du planerar din SMS-kampanj ska du vara kort och koncist och vår kundportal finns flera verktyg för att du ska kunna vara tydlig i ditt budskap med en tydlig call to action. Använd dig av rabattkoder direkt i SMS-utskicket för att tydligt avisera hur kunden tar del av erbjudandet. I vår portal kan du generera automatiska rabattkoder som gör att du kan följa upp hur många som använts. 

Har du en webbutik bör du även lägga till en länk som tar kunden till önskad landningssida. Vår funktion korta länkar gör att du får mer utrymme i meddelandet samtidigt som du enkelt kan följa upp effektiviteten i utskicket.   

Var dessutom tydlig med att det är en tidsbegränsad kampanj som gäller en viss period. På så sätt kan du förmedla ett typ av brådskande vilket kan boosta försäljningen. 

Uppvakta dina kunder 

Alla hjärtans dag är även en möjlighet för dig att bygga kundrelationer där du kan vara personlig och visa dina kunder din uppskattning och berätta för dem vad dem betyder för ditt företag. Detta kan göras i samband med att du skickar ut din SMS-kampanj. Använd dig av exklusiva erbjudanden för dina viktigaste kunder och kommunicera på ett sätt som gör att de känner sig utvalda och speciella.  

Alternativt, om du känner att du inte har ett erbjudande som passar under alla hjärtans dag, kan du helt enkelt bara passa på att bygga dina kundrelationer genom att sprida kärlek och uttrycka din uppskattning.    

Förbered dig inför kommande temadagar 

Det finns flertalet dagar under året med liknande tema som alla hjärtans dag, så som morsdag, farsdag och alla vänners dag. Ta med dig dessa tips inför dessa och planera dina kampanjer i tid. Våga vara kreativ och testa nya saker för att se vad som fungerar bäst på din målgrupp. Kolla över vilka temadagar som finns och vilka som passar in på just din verksamhet för att du ska kunna maximera din försäljning.