Öka kundengagemang

Innehållsförteckning

Har du svårt att skapa ett engagemang bland dina kunder? Vi är här för att hjälpa dig! De flesta företag strävar efter att skapa kundengagemang och du har mycket att vinna genom att lyckas med den uppgiften. Kundengagemang har många gånger stor inverkan på din kundlojalitet och din verksamhets framgång. 

SMS är både ett enkelt och effektivt verktyg som kan nyttjas för att skapa kundengagemang. Vi kommer här nedan ge tips på hur du kan utveckla din SMS-kommunikation genom personalisering, automatisering och tvåvägskommunikation för att skapa engagerade kunder.   

Personalisera din SMS-kommunikation 

Med hög konkurrens är det viktigt att du står ut i mängden för att fånga dina kunders uppmärksamhet och förtroende. För att skapa kundengagemang måste du visa dina kunder att du bryr dig om dem. Det vill säga, visa engagemang för dina kunder och gör ditt yttersta för att möta deras behov och förväntningar. För att uppnå detta är personalisering ett enkelt och effektivt tillvägagångssätt. 

Kunder köper mer och återkommer i större utsträckning om du kommunicerar med dem genom att till exempel känna till deras namn och deras preferenser. Som tur är, är det inte speciellt svårt. I SMSAPIs kundportal kan du enkelt inkludera dina mottagares förnamn i SMS-meddelandet. Det enda som krävs är att du laddar upp din kontaktlista med telefonnummer och namn i portalen. 

För att göra ytterligare anpassningar utefter dina kunders individuella beteenden och preferenser kan du även segmentera dina utskick. Gruppera din kontaktlista utifrån beteenden, preferenser, ålder, bostadsort eller intressen och nå ut med rätt budskap till rätt person. Det kommer bidra till ökat kundengagemang och fler konverteringar, samtidigt som du blir mer kostnadseffektiv. 

Ta del av fler tips i den här guiden och kom igång med en personligare kommunikation redan idag!  

Automatisera din SMS-kommunikation 

Skapa ett naturligt kommunikationsflöde och underlätta både för dig och dina kunder. Genom att integrera ditt befintliga affärssystem med vår SMS-tjänst kan du upprätthålla dialogen med dina kunder i alla steg av kundresan. 

Men hjälp av en API-koppling kommer du kunna trigga automatiska SMS för orderbekräftelser, leveransuppdateringar, betalningspåminnelser och mycket mer. Vidare kommer du kunna nå ut till fler mottagare på ett effektivt sätt, och spara tid och resurser till annat. 

Se till att även du engagerar dig i dina kunder genom personlig kommunikation i varje steg av kundresan. Läs mer om hur du kommer igång med vårt API här.  

Dialog genom tvåvägskommunikation 

Ta din kundkommunikation till en ny nivå genom kunddialog! Genom personlig tvåvägskommunikation kan du interagera och skapa engagerande konversationer med dina mottagare i realtid. SMS har en svarsfrekvens på hela 45%, ett utmärkt sätt att skapa engagemang. Implementera tvåvägskommunikation för att underlätta kundupplevelsen eller nyttja det för att få feedback från dina kunder så att du kan fortsätta utveckla din verksamhet. 

Med tvåvägskommunikation kan du erbjuda en flexibel och lättillgänglig kundtjänst. Tillåt dina kunder att till exempel ändra leveranstid eller upphämtningsadress genom att svara på ett SMS. Var behjälplig och erbjud kundtjänst i den kanal dina kunder redan befinner sig i. 

Intresserad av att komma igång? Det enda du behöver är ett så kallat långnummer. Kontakta vår support för offert och uppsättning!  

Följ upp och analysera 

För att du ska kunna fortsätta utveckla din SMS-kommunikation, anpassa dig utefter dina kunder och öka kundengagemanget är det av stor vikt att du följer upp och analyserar dina kampanjer. Lär känna dina kunder, deras beteenden och preferenser för att spetsa till din kommunikation så att du kan fånga deras uppmärksamhet och skapa engagemang. 

Se till att utnyttja alla funktioner i vår plattform så att du får lärdomar och insikter inför din framtida SMS-kommunikation. I kundportalen kan du använda dig av vårt verktyg för korta länkar för att mäta klickfrekvens och få insikter om vad som fungerar bra eller mindre bra. Använd dig av funktionen för rabattkoder så att du enkelt kan följa upp konverteringsgraden av dina kampanjer. 

Om du vill lära dig mer om hur du kan följa upp och mäta effektiviteten av dina kampanjer kan du klicka här.